Wednesday 21 March 2012

ape nak buat after dapat result SPM??!!

excited tak ? excited tak? hee~~ :D

nak masuk mane satu nie??


UIA .. fuyoo.. dah nak masuk U dahh. jom masuk U!!


what to do ? what to do ? haa. macam tu la aku dulu. don't worry dik. aku dulu pun pening gak memikir mane nak pergi after spm for those yg result superb straight A's berhabuk mmg insyaAllah akan pergi jauh. and yg kurang sikit tu jangan sedih jangan putus asa kayy! walaupun jumlah calon spm tahun nie sangaaaaat lah ramai, tapi ingat dikk kalau rezeki tak kemana. buat masa sekarang. ini ada sikit tips untuk korang yang masih blurr ape nak buat :)


step 1 : REDHA
: haaa.. semalam mesti dah ade yang gembira terharu merana kannn. ade yg celebrate ade yang menangis meraung. enough enough. sekarang pandang depan. kalau yang ada akses to internet tu try google ( kalau tak google pun cari mane2 laa) borang2 untuk lepasan SPM. cari sebanyak mungkin and isi. it's okeyy. sebab kita kena step ahead dari orang lain. kalau aku dulu lagi la.. dengan result yang average tu aku jenuh kesane sini isi macam2 sebab takut tak dapat tempat korang jangan lupa, ada 468,808 calon spm 2011 . kalau korang ambil masa berhari hari menatap result tu, mmg tak kemane la jawabnye . 


step 2 : PENDAPAT
: for those yang parents bekerja and tahu / byk info. korang jangan segan nak tanya. tanya mana pilihan yang terbaik. diorang lebih ariff . jangan sombong! aku tahu jiwa muda remaja. fikir nak ikut kawan kannn. tak seronok masuk tempat baru takde geng. REMEMBER dikk, kawan tak tunggu kita. they are not forever with us. yang kekal support kita tu family. tak payah fikir pasal nanti masuk U takde geng. heyy. make new friends. ape celup masuk U tak merase zaman2 orentasi yang haru biru takde kawan . time2 tu la yang paling seronok. weii. aku tercampak dekat KELANTAN nie pun dulu datang sorang diri tau daftar hari pertama. budak2 lain semua mak bapak datang hantar naik kete. aku semangat naik flight sorang dengan sememeh sememeh nye . kau HADO? 


step 3 : ALERT
: korang kena alert. jangan ingat dah lepas azab zaman sekolah korang boleh goyang kaki. ade mase free tu ( ehh lupa, korang 24 hours la free kann) . search pasal course yang ade. ape yang aku boleh terang kan pun pasal course STATISTICS la.. sape suka MATHEMATICS angkat tangan!! :D
mayi mayi ambil course statistics :) superb buat yang dah nak muntah hijau tgk chromosomes and cell yang dah nampak macam telur goreng . so far aku boleh cope dengan math. sangat interesting. 


last but not least


: banyak2 doa . ape korang igt time exam je nak kena doa? heyy .. belum tentu lagi kita dapat tempat tau walaupun banyak UNIVERSITI kat lua sana. kawan2 aku dulu punn yang result hebat2 tak tentu dapat. jenuh la kena masuk ipt swasta sebab tak dapat ipta. see? soo korang! lepas spm jgn dok melangut. unless korang nak kawen awal :) 


sekian coretan ciksitiaiesya.blogspot.com


~ayie itu aku juga~

No comments:

Post a Comment