Tuesday 29 December 2015

Backpacking to Perth 2015 (Winter Trip Part 1)

So Fathin and I decided to backpack to Australia for Raya trip in July 2015, to be exact its on the fourth of Raya Aidilfitri. Macam biasa, budak medic tu busy gila ( Fathin) , so aku yang in charge of doing the itenary during the 5 days we're in Perth since lepas tu kitorang pergi Melbourne.

Day 1 (21st July 2015)

Flight kitorg is 8.50 am and expected arrival is in 2.20 pm. Ticket kitorg beli around 3 months before, well masa tu macam kelam kabut, boleh laa dalam RM 399 (one way tau ). If korang nak murah, make sure beli lagi awal yer. Tu mistake first kitorg, the next mistake is I think to be blamed on me . Sebab nya sepanjang aku borak pung pang pung pang dengan si aten masa tengah buat Itenary tu, aku tak mention pun pagi ke malam . ceritanya :

Aku : ' weh ten, kau jangan lupa tau flight pukul 8.50 . kau make sure sampai sana awal '
Aten : ' haa ye ye aku ingat '

Aku sampai KLIA2 pagi tu around pukul 7 pagi, naik KLIA express. Aku tunggu2 si aten tak muncul2, aku pun pergi check in untuk kitorg dulu . by pukul 8 aku gelabah dah, and aku decide nak masuk je dulu. tunggu dia kat dalam . aku call tak angkat, aku text tak balas . sampai bapak dia aku call. 8.30 dah boarding, si aten tak muncul2 jugak . masa tu rasa geram, nak marah, risau semua ada.
Flight attendance tanya aku, mana partner aku sbb kitorg check in sekali . Aku masa tu rasa nak nangis pun ada, aku geleng2 je cakap dia takde . masa last2 minute tu aku ingat aten muncul buat gaya hindustan mengah mengah. tapi bila flight dah masuk lane, and dah speed up nak naik, aku tawakal je masa tu. Marah sebenarnye, tapi aku tidur . sebab kepala aku tengah pening fikir macam2 , WEH GILA KE PATUTNYA MASA TU AKU DAH SUKA HATI RIANG RIA GELAK KETAWA KOT NGAN ATEN DALAM FLIGHT, harem jadah in reality aku fly sensorang .

So nak dijadikan cerita, aku ni masa sampai tu semua urus sendiri, aku touch down je, dalam wifi airport . Makanya berjuta2 lah whatsapp yang masuk, aten dah macam orang gila sebab risaukan aku sensorang yg stuck dekat Aussie sensorang, family aku pun bising, termasuklah member2 aku yang nampak aku mengadu nasib dekat Twitter haha.

In July, tengah winter kat sana . Tapi siang sejuk dia okey jee around 14 degree to 17 degree . But malam its a bit colder . aku ni punya lah berani masa tu, decided to crash the backpacking inn yang kitorg dah book tu.

Its the Wombat Backpackers, sangat murah .

For 3 Days 2 Nights : 120 AUD (RM 360 )

Ini price for 2 persons okeyyyyy, (4 persons/dorm)

murah lah tu sebab nie pun backpacking trip kannn . Well luaran tayah kisah, dalam mau kira . patutnya kitorg book for 4 nights tapi dah malam yang aku sensorang tu, aku decide nak crash the prayer room dekat airport sebabnyaa aku takut masa mula mula masuk backpackers tu, penuh lobby dia dengan mat saleh semua bertowel . oh man, memang aku patah balik airport haha.

So that day, on the very same day, aten bought another ticket, Alhamdulillah dia dapat tiket, tapi mahal kauuuu. lagi mahal dari tiket MY-PERTH PERTH-MELBOURNE MELBOURNE-MY . haha nangiss kauuu . Tapi aku terharu jugak lahhh sebab kalau tak aku kena survive sensorang sampai dua tiga hari kot ye pun aten nak tiket murah sikit kann. so aten sampai subuh esoknya tu . Aku pun mengerekot tidur dekat prayer room sampai 5 pagi tunggu flight si aten . Conclusionnya aku spend a night at the airport la . Nasib baik boleh call Backpackers Inn tu mintak masuk esoknya , sbb aku takut dia charge card aku haha .

Masa dekat airport tu aku dah beli SIMCARD, mahal kauu around 50AUD . Tapi sebab aku kongsi hotspot nnti dengan aten, so berbaloi laa sbb sepanjang 12 hari dekat Aussie tak payah topup pun . and korang yang nak travel nanti pun buat mcm tu jugak tau . Beli satu, kongsi hotspot . Jimat sangat .

Day 2 (22nd July 2015)

Tips : Cari accommodation yang dekat dengan Bus Station okey? Sebab dekat Perth nie ade Free Bus Lane which is called the CAT BUS. weh sumpah jimat gila nak tour around the city guna FREE BUS nie. Kalau korang naik transperth, sekali naik around 2.6 AUD . tapi tiket bus tu boleh guna aound 2 hours after beli tu . and tiket tu boleh pakai untuk apa apa jenis transperth termasuklah TRAIN and FERRY . impressive kann. Bagi aku murah lah tu. Berdekatan dengan Wombat Backpackers tu ade RED CAT.

(Source:http://2.bp.blogspot.com/-bCZaavPsi7M/U-EaR6i4XkI/AAAAAAAAAks/FFJe35JCQQg/s1600/PerthCatMap.jpg)

Okey so kitorg duduk dekat Hay Street, kalau korang tengok Line MERAH tu , between station number 5 and 6, yes its very convenient okeyyy . and aku banyak sangat jalan kaki dekat perth nie sebab, well sejuk kot . Sambil minum coffee, tak rasa pun penat . In front of Station Number 6 (LINE MERAH) , ada satu KEDAI KEBAB , masyaAllah sedap gilos, harga okeyyy sangat . InsyaAllah kenyang .

Kitorang nie kira duduk dekat hujung2 Hay Street dahh, tapi CAT BUS punya area coverage memang besar, kira around satu city perth tu boleh cover naik BUS FREE nie hehe memang jimat .

haa nama kebab sedap tu, Newroz Kebabs . Berhadapan dengan bus station no 6, (RED CAT) okey? dekat sini korang kena pandai2 la tukar bus, sebab asal tulis CAT je mesti free, and jangan risau sesat, sebab dia arounf the city je pun . Trust me, aku ngan aten memang hari2 kerjanya naik BUS FREE ni pergi mana mana . Ada one day tu, satu AUD pun tak keluar untuk bayar duit transportation . cayalahhh .

So berbalik kepada itenary first day aten ,second day aku kat perth haha . Kitorg amek RED CAT, dari station no 6, turun station no 10 . Betul2 depan Train Station Perth (TRANSPERTH) . remember okey, asalkan tulis (TRANSPERTH) , KENA BAYAR . sebab nya dekat Perth takde orang jaga keluar masuk, sebab memang kat sana semua jujur orangnya, but still once in a while akan ada orang check, make sure you HAVE the tickets okeyyy . Karang tak pasal2 je.

We, well I decided to go to CAVERSHAM WILDLIFE PARK, which is located in Whiteman.
now, how to get there (options) for public transport :

Option 1:
Bus Number 345 from Morley Station drops off in the Whiteman Park Village at approx. 10am daily and picks up from the Whiteman Park Village at approx. 3pm daily and returns to Morley Station.
(We are located within the Whiteman Park Village)

Option 2:
Train from Perth to Bassendean Station

Catch bus number 955 or 956 from Bassendean to Ellenbrook,
Get off bus at Whiteman Park.

(Source : http://www.cavershamwildlife.com.au/visitors-information/how-to-get-here/)

InsyaAllah, tak sesat ke apa . Just be ALERT, all the time . And for my case, aku lah yang kena alert, sebab aten tidur je and she didn't care where. haha and untuk ke Caversham park nie, aku amek option 2 sebab senang naik train hehe .

Okey, take note on the Train Map BELOW, look at the RED LINE okeyy. From take the MIDLAND LINE, (THE RED LINE) and stops at BASSENDEAN . Tak jauh ,seriously , be alert okeyy .

(Inside the train)

(Oh look who's sleeping)

Tengok balik option no 2 dekat atas , kalau tak tahu, tanya okeyy . and tak payah beli tiket banyak kali . Pakai tiket train tadi untuk naik bus, sampai ke depan Caversham .

Ya Allah, please jangan tengok yang sememeh dua orang dekat depan tu . Okey things you need to know, the bus will drop you across the street, so lintas jalan berhati2, Signboard Caversham tu gedabak gila, it will be hard to NOT see that okey . At the front door, you'll see a phone booth, read the instructions, and call . Ask them to pick you up at the front gate . FREE, kau jangan memandai bayar okey .

(Oh well, sementara menunggu)

(Dinasihatkan, jangan nak buat cubaan jalan kaki sampai dalam yer, ade lah around 3 km nak sampai betul2 dekat park tu . Karang nanti dah penat, tengok Kangaroo pun dah tak excited)  Please call them to pick you up!

Admission Fee (ADULT) : 27 AUD (RM81)
*please note masa aku pergi is July, so tukaran is 1AUD = RM3 .
Paling rendah boleh dapat 1AUD = RM2.88 .

Pergi lah sini pagi, kitorang sampai around 12 in the afternoon, just nice masa semua show baru nak start. Sebab target nak lepak situ sampai 4 pm je , sebab nak pergi makan Fish and Chips dekat Fremantle .

Masa nie baru nak beramah mesra, makanan untuk kanggaroo nie bertong2 ada kat sana, FREE . Sebab admission fee dah mahal, so dalam semua free .

The Kangaroo and Aten

Well for the Koalas, don't touch them using your palm, use the back of your hand .

This is Joey, the kangaroo's baby are called Joey .

Actually you cannot touch a Kangaroo face, just the neck and below . Tak tau kenapa tak boleh, please google .

*Both of the picture is BEFORE kena tegur sebab pegang kepala kangaroo .

This is where the sheeps, turkeys and horses live .

The Farm Show

Lepas tengok Farm show, kita stretching kejap

Let me show you the right way to stretch.

I don't remember what is this haha but he's cute and fluffy.

And this is a WOMBAT , yang orang selalu mistaken it to be cik Bab* hehe

Masa nie kitorang dah jadi best friend dahhh .

They're really friendly, tapi kau jangan lah sergah2 dia . Mau kena libas dengan ekor .

Aten punya cara nak panaskan tangan.

And si Kangaroo pun paksa rela bagi badan dia untuk Aten .

Okey, balik dari Caversham, guna transportation yang sama juga . Cuma sampai dekat Perth Station tu, amek BLUE LANE . Berhenti dekat FREMANTLE station, which is the last station, sumpah lawa sebab train lalu tepi laut kauuuuu . Tergamam jap aku, aten .... tidur . haha

Satu portion nie, dalam 15AUD = RM 45

Haha kan aku dah cakap masa nie kitorang tamak . tapi berbaloi2 sebab esoknyaa kitorg buat breakfast, fuhhh sedap .

Ni adalah contoh muka orang yang kebulur . Fish and chips yang HALAL dekat FREMANTLE nie , and selalu orang malaysia makan is KAILIS WATERFRONT FREMANTLE .

Aku tau dahh yang portion dia besar, sebab dah buat survey memang semua orang melayu yang datang, perut taleh masuk dahh sebab kenyang . Tapi aku ngan aten punya strategy, yang lebih buat sarapan esok . Makanya aku dengan aten beli satu portion sorang haha

The Fishing Boat Harbour .

Ouh lupa nak cakap , Fremantle nie pun bandar juga . Tapi sangat kecil and senang nak cari semua tempat, and sini pun ada CAT BUS yang FREE tu haha .

Winter masa siang sangat pendek . Padahal masa nie baru 5 petang kot . And oh, Malaysia dengan Perth punya masa sama jee .

Bila aten tangkap gambar aku .

Pukul 5 petang in Fremantle

Nanti aku sambung lagi borak Day 3 in Perth . Actually, kitorang jelajah lagi Fremantle nie last day before pergi Melbourne . haha sebab takut terliur Fish and Chips Fremantle LOL .